Адпачынак па догляду за дзіцем і догляду за дзецьмі да дасягнення імі ўзросту трох гадоў, можа быць залічаны ў агульны працоўны стаж для вылічэння памеру пенсіі, але не больш за 12 гадоў у агульнай складанасці.(да 01.01.2021 г залічваюцца 9 гадоў у агульнай складанасці)
Дадзеная норма не азначае, што кожнай маме ў абавязковым парадку стаж павялічваецца на тры гады за кожнага дзіцяці. Калі мама на дату нараджэння дзіцяці складаецца ў працоўных адносінах, у стаж уключаецца яе праца да і пасля водпуску па догляду за дзіцем (як стаж з выплатай узносаў), а таксама непасрэдна сам адпачынак па догляду за дзіцем да 3-х гадоў, так званы дэкрэтны адпачынак (як перыяд догляду за дзіцем) — на падставе загадаў наймальніка аб пачатку і заканчэння водпуску.
Калі мама выйшла на працу датэрмінова, да заканчэння водпуску, час догляду за дзіцем таксама лічыцца да выхаду на працу.
Тое ёсць, якія супадаюць па часе перыяды (праца і /або сыходу) ўлічваюцца пры вылічэнні стажу толькі адзін раз. Гэта актуальна і для выпадкаў, калі сыход ажыццяўляўся адначасова за некалькімі дзецьмі, якія нараджаліся з інтэрвалам менш трох гадоў. Так, напрыклад, пры нараджэнні двойні супадаюць па часе перыяды догляду за двума дзецьмі будуць залічаны ў стаж у каляндарным парадку толькі адзін раз, як сыход за адным дзіцем. Максімальная працягласць ўключаюцца ў стаж перыядаў догляду і для працуючых мам (у выглядзе адпачынкаў па догляду), і для непрацуючых мам -12 гадоў, незалежна ад колькасці дзяцей. У шматдзетных сем'ях, як правіла, дзеці нараджаюцца без значных перапынкаў паміж рождениями. Таму максімальны 12-гадовы перыяд можа ахопліваць час сыходу мамы за чацвёртым, пятым і наступнымі дзецьмі.
Згодна з ст. 68 Закона Рэспублікі Беларусь «Аб пенсійным забеспячэнні» донарам, узнагароджаным нагрудным знакам адрознення Міністэрства аховы здароўя «Ганаровы донар Рэспублікі Беларусь», знакам пашаны «Ганаровы донар Рэспублікі Беларусь», знакамі «Ганаровы донар СССР», «Ганаровы донар Таварыства Чырвонага Крыжа БССР», па дасягненні агульнаўстаноўленага пенсійнага ўзросту, устанаўліваецца надбаўка ў памеры 40 працэнтаў мінімальнага памеру пенсіі па ўзросту.
Пенсію можна павялічыць, калі на час працы Вы адмовіцеся ад атрымання прызначанай пенсіі. У адпаведнасці з артыкулам 23-1 Закона Рэспублікі Беларусь «Аб пенсійным забеспячэнні» пры адмове ад атрымання ўжо назначанай пенсіі па ўзросту на агульных падставах (прызначаецца па дасягненні агульнаўстаноўленага пенсійнага ўзросту) пенсія павялічваецца на 1 працэнт заробку за кожныя два месяцы працы без атрымання пенсіі; на 6 працэнтаў за першы поўны год работы без атрымання пенсіі, на 8 працэнтаў за поўны другі год працы і г. д.
Для гэтага неабходна звярнуцца ў орган, які ажыццяўляе Ваша пенсійнае забеспячэнне, з адпаведнай заявай. Памер прыбаўкі да прызначанай пенсіі будзе залежаць ад працягласці перыяду працы без атрымання пенсіі. Напрыклад, пяць гадоў працы без атрымання пенсіі дазваляе павялічыць яе памер больш чым у 1,7 разы.
Датэрміновыя прафесійныя пенсіі (дзяржаўныя пенсіі), прызначаныя ў адпаведнасці з Законам Рэспублікі Беларусь «Аб прафесійным пенсійным страхаванні», выплачваюцца да дасягнення агульнаўстаноўленага пенсійнага ўзросту.
Артыкулам 51 (частка чацвёртая) Закона прадугледжваецца, што перыяды работы, іншай дзейнасці (часткі першая і другая указанага артыкула), якія мелі месца пасля прызначэння пенсіі па ўзросце або за выслугу гадоў, залічваюцца ў стаж працы, калі пенсіянер не атрымліваў дзяржаўную пенсію за гэтыя перыяды.
Датэрміновыя прафесійныя пенсіі з'яўляюцца дзяржаўнымі датэрміновымі пенсіямі, якія адрозніваюцца ад датэрміновых пенсій па ўзросце за працу з асаблівымі ўмовамі працы і за выслугу гадоў парадкам вылічэння і прынцыпам іх фінансавання.
З улікам гэтага, пры прызначэнні пенсіі па ўзросту на агульных падставах перыяды працы з атрыманнем датэрміновай прафесійнай пенсіі ўключэнні ў стаж працы не падлягаюць.
Маці, выхавалі дзяцей-інвалідаў (інвалідаў з дзяцінства) не менш 8 гадоў у перыяд да іх паўналецця, маюць права на пенсію па ўзросту са зніжэннем агульнаўстаноўленага пенсійнага ўзросту на 5 гадоў і пры стажы работы не менш 20 гадоў.
На падставе дакумента (заключэння медыка-рэабілітацыйнай экспертнай камісіі, які просяць кіраваннем сацыяльнай абароны), які пацвярджае, што Ваш дзіця мог быць прызнаны інвалідам з дзяцінства да выканання яму 13 гадоў (з'яўляўся інвалідам не менш за 8 гадоў да яго паўналецця), а таксама дакументаў аб яго выхаванні ў гэты перыяд, можа быць разгледжана пытанне аб прызначэнні Вам датэрміновай пенсіі.
Згодна з Указам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 16 студзеня 2012 г. № 35 «Аб павышэнні пенсій» пры дасягненні непрацуючым пенсіянерам ўзросту 75 гадоў да яго пенсіі устанаўліваецца даплата ў памеры 75 працэнтаў мінімальнай пенсіі па ўзросту, пры дасягненні пенсіянерам 80 гадоў гэтая ж даплата павялічваецца да 100 працэнтаў мінімальнай пенсіі па ўзросту.
Змена памеру даплаты ажыццяўляецца з 1-га чысла месяца, наступнага за месяцам дасягнення 80-гадовага ўзросту.
З улікам выкладзенага, прыбаўку да сваёй пенсіі ў выглядзе павялічанай даплаты ў памеры 25 працэнтаў (100% -75%= 25% мінімальнай пенсіі па ўзросту) Вы атрымаеце з верасні.
не, не будзе. Дзеючае заканадаўства не прадугледжвае такой магчымасці. Згодна з заканадаўствам, дзеючым да 1 жніўня 2006 г., час пражывання жонак асоб афіцэрскага саставу, прапаршчыкаў, мічманаў i ваеннаслужачых звыштэрміновай службы з мужамі ў месцах, дзе адсутнічала магчымасць іх працаўладкавання, залічваюцца ў стаж, аднак у межах не больш за 10 гадоў і толькі да 20 гадоў агульнага стажу (пункт «аб» артыкула 51 Закона Рэспублікі Беларусь «Аб пенсійным забеспячэнні»). Пры наяўнасці стажу 20 гадоў і вышэй за час пражывання ў стаж не залічваюцца. З 1 жніўня 2006г. указаная норма адменена.
Дзеянне Дагавора паміж Рэспублікай Беларусь і Расійскай Федэрацыі аб супрацоўніцтве ў галіне сацыяльнага забеспячэння ад 24 студзеня 2006 г. не распаўсюджваецца на вайскоўцаў.
Стаж працы на тэрыторыі Рэспублікі Беларусь можа быць улічаны пры назначэнні Вам у Беларусі працоўнай (грамадзянскай) пенсіі, але пры ўмове адмовы ад атрымання ваеннай пенсіі.
Згодна з заканадаўствам, калі індывідуальны каэфіцыент заробку пенсіянера не перавышае 1,3, то ў перыяд работы (службы) або перыяд, на працягу якога пенсіянер з'яўляўся індывідуальным прадпрымальнікам, пенсія выплачваецца ў поўным памеры. Паколькі Ваш індывідуальны каэфіцыент заробку не перавышае 1,3, то ў перыяд працы Вы будзеце атрымліваць пенсію ў поўным памеры.
Згодна з артыкулам 51 Закона «Аб пенсійным забеспячэнні» перыяды прадпрымальніцкай дзейнасці залічваюцца ў стаж працы для прызначэння працоўных пенсій пры ўмове, што на працягу гэтых перыядаў ажыццяўлялася выплата абавязковых страхавых узносаў у бюджэт дзяржаўнага пазабюджэтнага фонду сацыяльнай абароны насельніцтва Рэспублікі Беларусь згодна з заканадаўствам аб дзяржаўным сацыяльным страхаванні. Зыходзячы з названай нормы, перыяды прадпрымальніцкай дзейнасці без выплаты абавязковых страхавых узносаў у стаж працы не залічваюцца.
Перыяд знаходжання ў адпачынку па догляду за дзіцем, але не больш чым да дасягнення ім 3-гадовага ўзросту, пацвярджаецца даведкай працадаўцы, выдадзенай на падставе дакументаў (загадаў, асабовых рахункаў і іншых дакументаў), якія змяшчаюць звесткі аб перыядзе названага водпуску. Такім чынам, даведка аб перыядзе знаходжання ў адпачынку па догляду за дзіцем можа быць выдадзена на падставе аналізу звестак, якія змяшчаюцца, у прыватнасці, у Вашых асабовых рахунках.
У адпаведнасці з п. 3 арт. 21 Закона Рэспублікі Беларусь «Аб дзяржаўных дапамогах сем'ям, якія выхоўваюць дзяцей» № 7-З ад 29.12.2012 (у рэдакцыі Закона Рэспублікі Беларусь «Аб унясенні змяненняў і дапаўненняў у некаторыя законы Рэспублікі Беларусь па пытаннях дзяржаўных дапамог сем'ям, якія выхоўваюць дзяцей» № 33-З ад 30.06.2017) (далей – Закон), прызначэнне дзяржаўных дапамог ажыццяўляецца па месцы працы, вучобы (пры дзённай форме атрымання адукацыі) або праходжання падрыхтоўкі ў клінічнай ардынатуры ў вочнай форме, маці (мачахі) у поўнай сям'і, аднаго з бацькоў у няпоўнай сям'і, а калі маці (мачаха) у поўнай сям'і не працуе, не вучыцца, не праходзіць падрыхтоўку ў клінічнай ардынатуры і не з'яўляецца асобай, самастойна уплачивающим абавязковыя страхавыя ўзносы ў бюджэт фонду ў адпаведнасці з заканадаўствам аб дзяржаўным сацыяльным страхаванні, — па месцы работы, вучобы або праходжання падрыхтоўкі ў клінічнай ардынатуры бацькі (айчыма) дзіцяці. абодва бацькі (маці (мачаха), бацька (айчым)) у поўнай сям'і, бацька ў няпоўнай сям'і, ставяцца да наступным катэгорыям асоб:
Прызначэнне дзяржаўных дапамог ажыццяўляецца ў органах па працы, занятасці і сацыяльнай абароне — маці (мачыхі) у поўнай сям'і, аднаму з бацькоў у няпоўнай сям'і, у адпаведнасці з рэгістрацыяй па іх месцы жыхарства (месцы знаходжання) у выпадку, калі:
Упраўленне сацыяльнай абароны адміністрацыі Кастрычніцкага раёна г. Гродна паведамляе, што ў адпаведнасці з п. 1 арт. 1 Закона Рэспублікі Беларусь «Аб дзяржаўных дапамогах сем'ям, якія выхоўваюць дзяцей» ад 29.12.2012 № 7-З (далей-Закон) права на дзяржаўныя дапамогі сем'ям, якія выхоўваюць дзяцей, маюць пастаянна пражываюць у Рэспубліцы Беларусь, грамадзяне Рэспублікі Беларусь, замежныя грамадзяне і асобы без грамадзянства.
Згодна з п. 3 арт. 1 Закона дзяржаўныя дапамогі, прадугледжаныя Законам не прызначаюцца і не выплачваюцца на дзяцей, якія пражываюць і навучаюцца ў дзённай форме атрымання адукацыі за межамі Рэспублікі Беларусь, дзяцей тых, хто выехаў за перадзелы Рэспублікі Беларусь на тэрмін больш за два месяцы (за выключэннем дзяцей, бацькі якіх працуюць у дыпламатычных прадстаўніцтвах і консульскіх установах Рэспублікі Беларусь, і дзяцей, якія выехалі за межы Рэспублікі Беларусь для атрымання медыцынскай дапамогі).
У адпаведнасць са арт. 6 Закона атрымальнікі дзяржаўных дапамог абавязаны паведамляць звесткі аб надыходзе абставін, якія цягнуць за сабой змяненне памеру дзяржаўнай дапамогі ці спыненне яго выплаты, не пазней пяці каляндарных дзен пасля дня іх наступлення.
Згодна з п. 1. арт. 25 Закона залішне выплачаныя сумы дзяржаўных дапамог падлягаюць вяртанню атрымальнікам дзяржаўнай дапамогі
У адпаведнасці з п. 2 арт. 25 Закона, у выпадку адмовы атрымальніка дзяржаўнай дапамогі ад вяртання залішне выплачаных сум дзяржаўных дапамог у добраахвотным парадку іх утрыманне вырабляецца з сум дзяржаўных дапамог, заработнай платы, грашовага забеспячэння, стыпендыі або іншага даходу на падставе рашэння камісіі па прызначэнні дапамог у памеры не больш за 20 працэнтаў ад дзеючага памеру дзяржаўнай дапамогі, устаноўленага гэтым Законам, штомесяц да поўнага пагашэння запазычанасці. Пры спыненні выплаты дзяржаўнай дапамогі, заработнай платы, грашовага забеспячэння, стыпендыі або іншага даходу астатняя запазычанасць спаганяецца з атрымальніка дзяржаўнай дапамогі ў судовым парадку.
Упраўленне сацыяльнай абароны адміністрацыі Кастрычніцкага раёна г. Гродна тлумачыць, што ў выпадку, працяглага знаходжання (звыш 2 месяцаў) атрымальніка дапамогі разам з дзіцем за межамі Рэспублікі Беларусь і не паведамлення пра гэта ўпраўлення сацыяльнай абароны, у сувязі з чым будзе праводзіцца далейшая выплата дзяржаўнай дапамогі ў перыяд знаходжання за межамі Рэспублікі Беларусь, дадзенае асоба можа быць прыцягнута да крымінальнай адказнасці па арт. 209 Крымінальнага Кодэкса Рэспублікі Беларусь –«махлярства»
У адпаведнасці з Законам Рэспублікі Беларусь ад 30.06.2017 г. №33-З «Аб унясенні змяненняў і дапаўненняў у некаторыя законы Рэспублікі Беларусь па пытаннях дзяржаўных дапамог сем'ям, якія выхоўваюць дзяцей») далей – Закон) на дапамогу на дзяцей, старэйшых за 3 гады з асобных катэгорый сем'яў маюць маці (мачаха) або бацька (айчым) у поўнай сям'і, бацька ў няпоўнай сям'і, усынавіцелю (удочеритель), апякун (папячыцель) пры выхаванні імі дзіцяці (дзяцей), старэйшых за 3 гадоў, калі ў сям'і:
Даведачна: Абавязковая ўмова — каб працаздольны бацька ў поўнай сям'і або бацька ў няпоўнай сям'і працавалі ў Рэспубліцы Беларусь або былі занятыя ў папярэднім годзе не менш за 6 месяцаў, а таксама працавалі (былі заняты) на момант звароту за дапамогай.
Тэрмін падачы заявы для назначэнні дапамогі: Дапаможнік прызначаецца з дня ўзнікнення правапри звароце да заканчэння 6 месяцаў з дня яго ўзнікнення. У выпадку пропуску 6 месячнага тэрміну, дапамога прызначаецца з даты падачы заявы.
У адпаведнасці з арт. 21 Закона дзяржаўныя дапамогі назначаюцца і выплачваюцца па месцы працы (службы), вучобы, праходжання падрыхтоўкі ў клінічнай ардынатуры, у органах па працы, занятасці і сацыяльнай абароне ў адпаведнасці з рэгістрацыяй па месцы жыхарства.
Права на дапамогу па догляду за дзіцем-інвалідам ва ўзросце да 18 гадоў маюць маці (мачаха) або бацька (айчым) у поўнай сям'і, бацька ў няпоўнай сям'і, усынавіцелю (удочеритель), апякун (папячыцель) дзіцяці-інваліда, фактычна ажыццяўляюць догляд за ім, калі яны:
Прызначэнне гэтай дапамогі ажыццяўляецца ў органах па працы, занятасці і сацыяльнай абароне па месцы атрымання пенсіі на дзіця-інваліда.
Пенсійнае забеспячэнне асоб, якія прымалі ўдзел у ліквідацыі наступстваў катастрофы на Чарнобыльскай АЭС, і членаў іх сем'яў вырабляецца з улікам нормаў, прадугледжаных Законам Рэспублікі Беларусь ад 6 студзеня 2009 года «Аб сацыяльнай абароне грамадзян, пацярпелых ад катастрофы на Чарнобыльскай АЭС, іншых радыяцыйных аварый» (далей – Закон аб ЧАЭС).
З пункту гледжання пенсійнага забеспячэння удзельнікі ліквідацыі падпадзяляюцца на дзве катэгорыі:
Удзельнікам ліквідацыі, занятым на работах у межах 10-кіламетровай зоны ў 1986 годзе або не менш за 10 сутак у 1987 г., прадастаўляецца права на датэрміновую пенсію па ўзросце са зніжэннем агульнаўстаноўленага пенсійнага ўзросту на 10 гадоў пры наяўнасці стажу работы не менш за 20 гадоў у жанчын і не менш за 25 гадоў у мужчын (частка 1 артыкула 32 Закона аб ЧАЭС).
Дакументамі, якія пацвярджаюць права на пенсію па вышэйназванаму падставы, з'яўляюцца: пасведчанне пацярпелага ад катастрофы на Чарнобыльскай АЭС (з прадастаўленнем ільгот па артыкуле 19 Закона аб ЧАЭС); дакументы, якія пацвярджаюць факт (у 1986 г.) ці перыяд (у 1987 г.) працы ў межах 10-кіламетровай зоны.
У адпаведнасці з пунктам 26 Палажэння аб парадку пацвярджэння і вылічэння стажу работы для назначэння пенсій, зацверджанага пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 24.12.1992 № 777 (у рэдакцыі пастановы Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 13.11.2006 № 1508), (далей – Палажэнне), час працы па ліквідацыі наступстваў катастрофы на ЧАЭС у межах 10-кіламетровай зоны пацвярджаецца даведкамі работадаўцаў, у якіх захоўваюцца першасныя дакументы аб гэтай працы, а таксама даведкамі архіўных устаноў. У даведцы павінны быць указаны перыяды працы па ліквідацыі наступстваў катастрофы на ЧАЭС, зона радыеактыўнага забруджвання, назва населеных пунктаў, у якіх праходзіла праца, першасныя дакументы, на падставе якіх выдадзена даведка.
Падставай для выдачы даведкі могуць служыць камандзіровачнае пасведчанне з адзнакай аб знаходжанні ў адпаведных зонах, ваенны білет і іншыя дакументы, якія ўтрымліваюць неабходныя звесткі.
З часу аварыі на ЧАЭС прайшло нямала часу, і першасныя дакументы ў працадаўцаў захаваліся не заўсёды. У такіх выпадках для атрымання права на датэрміновую пенсію неабходна звяртацца ў суд.
Для ўдзельнікаў ліквідацыі, занятых на работах па ліквідацыі наступстваў Чарнобыльскай катастрофы ў межах зоны эвакуацыі (адчужэння), прадугледжаны іншыя ўмовы прызначэння датэрміновай пенсіі па ўзросце. Пенсія ім прызначаецца са зніжэннем агульнаўстаноўленага пенсійнага ўзросту на 5 гадоў пры ўмове наступлення інваліднасці незалежна ад яе прычыны і групы (акрамя грамадзян, інваліднасць якіх наступіла з прычыны здзяйснення імі вінаватых супрацьпраўных дзеянняў). Акрамя таго, для прызначэння дадзенай пенсіі патрабуецца наяўнасць стажу працы не менш за 20 гадоў у жанчын і не менш за 25 гадоў у мужчын (частка 2 артыкула 32 Закона аб ЧАЭС).
На аналагічных умовах прызначаецца датэрміновая пенсія па ўзросце грамадзянам, якія прымалі ўдзел у работах па ліквідацыі аварый і іх наступстваў на іншых атамных аб'ектах грамадзянскага ці ваеннага прызначэння, а таксама ў выпрабаваннях, вучэннях і іншых работах, звязаных з любымі відамі ядзерных установак, уключаючы ядзерную зброю.
Дакументамі, якія пацвярджаюць права на пенсію па дадзеным падставы з'яўляюцца: пасведчанне пацярпелага ад катастрофы на Чарнобыльскай АЭС (з прадастаўленнем ільгот па артыкуле 19 Закона аб ЧАЭС); заключэнне медыка-рэабілітацыйнай экспертнай камісіі.
Права на датэрміновую пенсію па ўзросту на 10 гадоў раней агульнаўстаноўленага пенсійнага ўзросту прадастаўлена таксама грамадзянам, якія захварэлі і перанеслі прамянёвую хваробу, інвалідам з прычыны катастрофы на Чарнобыльскай АЭС, іншых радыяцыйных аварый (артыкул 33 Закона аб ЧАЭС). Пры гэтым мужчынам яна прызначаецца пры стажы працы не менш за 20 гадоў, жанчынам – пры стажы работы не менш за 15 гадоў.
У адпаведнасці з дзеючым заканадаўствам права на пенсію па нагоды страты карміцеля маюць непрацаздольныя члены сям'і памерлага карміцеля, якія складаліся на яго ўтрыманні. Непрацаздольным членам сям'і лічыцца, у прыватнасці, жонка памерлага карміцеля, калі яна дасягнула агульнаўстаноўленага пенсійнага ўзросту , альбо з'яўляецца інвалідам.
Жонка памерлага, не якая знаходзілася на яго ўтрыманні, мае права на пенсію толькі ў выпадку, калі пасля страціла крыніца сродкаў да існавання.
Факт знаходжання на ўтрыманні усталёўваецца камісіяй па прызначэнні пенсій, утваранай раённымі (гарадскімі) выканаўчымі і распарадчымі органамі, на падставе прадстаўленых у пацверджанне гэтага абставіны дакументаў. Пытанне аб знаходжанні на ўтрыманні вырашаецца ў залежнасці ад таго, ці з'яўлялася дапамога памерлага пастаянным і асноўным крыніцай сродкаў да існавання. Названы факт можа быць пацверджаны таксама рашэннем суда.
Што тычыцца дапамогі на пахаванне інваліда з прычыны катастрофы на Чарнобыльскай АЭС, то ў цяперашні час пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 12 лістапада 1999 г. №1776 г. «Аб памеры дапамогі на пахаванне» яно ўстаноўлена ў памеры сярэдняй заработнай платы рабочых і служачых у рэспубліцы за пазамінулы месяц адносна месяца смерці. Дадзены дапаможнік выплачваецца сям'і, у якой інвалід пражываў на дату смерці.
Па пытанні выдачы пасведчанняў пацярпелага ад катастрофы на Чарнобыльскай АЭС варта звяртацца ў гарадскія, раённыя выканаўчыя камітэты, адміністрацыі раёнаў у гарадах па месцы жыхарства ў цяперашні час. Выдача пасведчанняў з правам на льготы, прадугледжаныя артыкулам 18 Закона Рэспублікі Беларусь «Аб сацыяльнай абароне грамадзян, пацярпелых ад катастрофы на Чарнобыльскай АЭС», ажыццяўляецца абласнымі выканаўчымі камітэтамі.
Для вызначэння статусу грамадзян, якія пацярпелі з прычыны ядзерных выпрабаванняў на Семипалатинском выпрабавальным ядзерным палігоне, устаноўлены суадносін тэрыторый радыеактыўнага забруджвання Рэспублікі Казахстан і Рэспублікі Беларусь. Горад Семипалатинск ставіцца да зоне павышанага радыяцыйнага рызыкі (доза ўздзеяння на насельніцтва ад 7 да 35 бэр за ўвесь перыяд выпрабаванняў), што прыраўноўваецца да зоны з правам на адсяленне Рэспублікі Беларусь.
Для грамадзян, якія выехалі з зоны з правам на адсяленне, Законам РБ «АБ сацыяльнай абароне грамадзян, пацярпелых ад катастрофы на ЧАЭС, іншых радыяцыйных аварый» ад 6.01.2009 № 9-З такая льгота, як надбаўка да пенсіі не прадугледжана.
Так, маеце права на надбаўку да пенсіі. У адпаведнасці з артыкулам 39 Закона РБ «АБ сацыяльнай абароне грамадзян, пацярпелых ад катастрофы на ЧАЭС, іншых радыяцыйных аварый» ад 6.01.2009 № 9-З (далей-Закон) пенсіі павышаюцца грамадзянам, названым у пункце 1 артыкула 24 Закона. Пенсіі павышаюцца на 25 працэнтаў мінімальнага памеру пенсіі па ўзросце грамадзянам, эвакуяваным, адселеным, самастойна выехалі з тэрыторыі радыеактыўнага забруджвання з зоны эвакуацыі (адчужэння), зоны першачарговага адсялення і зоны наступнага адсялення (уключаючы дзяцей, якія знаходзіліся ва ўнутрычэраўным стане), за выключэннем прыбылі ў названыя зоны пасля 1 студзеня 1990 года.
Час працы (службы) у зоне першачарговага адсялення з моманту аварыі залічваецца ў працоўны стаж у полуторном памеры. Ільготны парадак уключэння ў працоўны стаж работы ў названай зоне радыеактыўнага забруджвання прымяняецца пры вылічэнні як агульнага, так і спецыяльнага стажу пры прызначэнні пенсіі незалежна ад яе віду. Час працы (службы) на ЧАЭС пацвярджаецца працоўнай кніжкай. Пры адсутнасці ў працоўнай кніжцы неабходных звестак дадзеная праца, ваенная служба, служба пацвярджаецца даведкай, якая выдаецца арганізацыяй, у якой захоўваюцца першасныя дакументы аб гэтай працы, службе або архіўнай установай. У даведцы павінны быць указаны перыяд працы, службы ў адпаведнай зоне радыеактыўнага забруджвання, найменне працадаўцы і назвы населеных пунктаў, у якіх працякала праца (службаў), першасныя дакументы, на падставе якіх выдадзена даведка.
У адпаведнасці з арт. 20 Закона Рэспублікі Беларусь «Аб сацыяльнай абароне грамадзян, пацярпелых ад катастрофы на ЧАЭС, іншых радыяцыйных аварый» льготы прадастаўляюцца грамадзянам, якія прымалі ўдзел у работах па ліквідацыі наступстваў катастрофы на Чарнобыльскай АЭС:
На падставе пункта 3 арт. 39 Закона аб ЧАЭС права на павышэнне пенсіі на 25 працэнтаў мінімальнага памеру пенсіі па ўзросту маюць удзельнікі ліквідацыі наступстваў катастрофы на ЧАЭС, названыя ў падпункце 1.2 пункта 1 арт. 13 Закона, г. зн. грамадзяне, якія бралі ўдзел у работах па ліквідацыі наступстваў катастрофы на чарнобыльскай аэс у 1988-1989 гадах у зоне эвакуацыі (адчужэнні).
Такім чынам, у выпадку прадстаўленні даведкі аб занятасці на работах па ліквідацыі аварыі на ЧАЭС у 1988-1989 .г.г. у зоне эвакуацыі (30-км зоне) да пенсіі будзе налічаная надбаўка ў памеры 25% мінімальнага памеру пенсіі па ўзросту.
не, не падлягае. Артыкулам 38 Закона аб ЧАЭС прадугледжана льготнае вылічэнне стажу працы ў зоне эвакуацыі (адчужэння). Перыяд знаходжання жанчыны ў адпачынку па догляду за дзіцем пры вылічэнні стажу працы для мэт пенсійнага забеспячэння разглядаецца як іншая дзейнасць . Перыяд знаходжання ў адпачынку па догляду за дзіцем падлягае ўключэнню ў стаж працы ў адзінарным памеры.
Так, неабходна. У адпаведнасці з артыкуламі 31 і 32 Закона аб ЧАЭС пенсійнае забеспячэнне грамадзян, пацярпелых ад катастрофы на Чарнобыльскай АЭС, ажыццяўляецца ў адпаведнасці з пенсійным заканадаўствам Рэспублікі Беларусь. То есць нормы Закона Рэспублікі Беларусь. «Аб пенсійным забеспячэнні» і Закона Рэспублікі Беларусь «Аб сацыяльнай абароне грамадзян, пацярпелых ад катастрофы на ЧАЭС, іншых радыяцыйных аварый» прымяняюцца ў сукупнасці.
Пры адсутнасці ў ўдзельніка ліквідацыі наступстваў катастрофы на ЧАЭС патрабаванага для прызначэння пенсіі па ўзросце 25 - гадовага стажу працы, з іх не менш патрабаванага стажу працы з выплатай страхавых узносаў, права на датэрміновую пенсію па паказаным падставы не прадастаўляецца
Усталяванне прычыннай сувязі калецтва або захворвання, якія прывялі да страты або частковай страты прафесійнай працаздольнасці, інваліднасці або смерці, у асоб, пацярпелых ад катастрофы на Чарнобыльскай АЭС, іншых радыяцыйных аварый, з катастрофай на Чарнобыльскай АЭС, ажыццяўляецца міжведамаснымі экспертнымі саветамі (далей — МЭС) і ваенна–лекарскімі камісіямі (у дачыненні да ваеннаслужачых, асоб начальніцкага і радавога складу органаў унутраных спраў). Экспертнае заключэнне модулю элемэнтарнага сэнсу па пытанні ўстанаўлення прычыннай сувязі калецтва або захворвання, якое прывяло да страты працаздольнасці, інваліднасці з'яўляецца падставай для змены медыка-рэабілітацыйнымі экспертнымі камісіямі (далей-МРЭК) прычыны інваліднасці грамадзяніна ў фармулёўцы «захворванне звязана з катастрофай на Чарнобыльскай АЭС»
Вызначэнне прычын, груп, тэрмінаў наступлення інваліднасці і ступені страты працаздольнасці аднесена да вядзення медыка–рэабілітацыйных экспертных камісій (МРЭК). Ўстанаўленне прычыннай сувязі інваліднасці з катастрофай на Чарнобыльскай АЭС вырабляецца з дня паступлення на МРЭК дакументаў, якія даюць падставы для ўстанаўлення такой прычыны інваліднасці.
Падстаў для вылічэння гэтай пенсіі ў памеры страчанага ў сувязі з інваліднасцю заробку з заробку за працу, протекавшую пасля ўстанаўлення інваліднасці, не маецца.
Пры перакладзе з сацыяльнай пенсіі па інваліднасці, выкліканай катастрофай на ЧАЭС, на працоўную пенсію па інваліднасці ад гэтай жа прычыны, працоўная пенсія можа быць вылічана з 100 працэнтаў сярэдняй заработнай платы работнікаў у рэспубліцы, якая прымяняецца для карэкціроўкі сярэднямесячнага фактычнага заробку пенсіянера пры назначэнні і пераразліку пенсіі ў сувязі з ростам сярэдняй заработнай платы ў адпаведнасці з артыкулам 70 Закона Рэспублікі Беларусь «Аб пенсійным забеспячэнні».
Пры наяўнасці ў працоўнай кніжцы звестак аб тым, што які звярнуўся за пенсіяй працаваў у зоне эвакуацыі, першачарговага адсялення або наступнага адсялення, перыяды працы для прызначэння пенсіі залічваюцца ў ільготным парадку без выпатрабавання дадатковых дакументаў. Калі па працоўнай кніжцы зрабіць заключэнне аб працы звярнуўся за пенсіяй у гэтых зонах не прадастаўляецца магчымым, неабходна запытаць дакументы, якія пацвярджаюць, дзе непасрэдна працякала праца альбо звернецца за даведкай у архіўнае ўстанову. У адпаведнасці з артыкулам 38 Закона аб ЧАЭС час працы, ваеннай службы або службы ў зоне першачарговага адсялення, зоне наступнага адсялення з моманту катастрофы залічваецца ў стаж працы ў полуторном памеры. Такім чынам, перыяд з 26.04.1986 па 30.11.1987 падлягае ўключэнню ў стаж у полуторном памеры.
У адпаведнасці з артыкулам 38 Закона аб ЧАЭС час працы, ваеннай службы або службы на эксплуатацыі Чарнобыльскай АЭС у зоне эвакуацыі (адчужэння) з моманту катастрофы да 31 снежня 1987 года залічваецца ў стаж працы ў трохразовым памеры
Такім чынам, перыяд працы з 26.04.1986 па 18.09.1986 падлягае ўключэнню ў стаж у трайным памеры.
У адпаведнасці з Указам № 41 памер сацыяльнай дапамогі для кампенсацыі затрат на набыццё падгузнікаў устанаўліваецца зыходзячы з дакументальна пацверджаных фактычных выдаткаў у суме, якая не перавышае 1,5 кратнага памеру БПМ, які дзейнічае на дату прыняцця рашэння аб прадастаўленні ДАСД у выглядзе дадзенага сацыяльнага дапамогі. Такім чынам, калі дакументы, якія пацвярджаюць выдаткі на набыццё падгузнікаў, будуць прадастаўлены на суму, якая не перавышае 1,5 кратнага памеру БПМ, то дапамога неабходна прызначаць зыходзячы з фактычных выдаткаў, пацверджаных гэтымі дакументамі. Калі сума перавышае 1,5 кратнага памеру БПМ, то сацыяльная дапамога прызначаецца ў суме, якая не перавышае названага памеру БПМ.
Такое сацыяльная дапамога прадастаўляецца чатыры разы на працягу каляндарнага года (у дадзеным выпадку пад каляндарным годам разумеецца перыяд часу з 1 студзеня па 31 снежня).
такім Чынам, грамадзянін пры наяўнасці ўсіх неабходных дакументаў мае права звярнуцца чатыры разы на працягу года, але не больш аднаго разу ў месяц.
Пенсія за асаблівыя заслугі перад Рэспублікай Беларусь (далей – пенсія за асаблівыя заслугі) з'яўляецца адным з відаў працоўнай пенсіі, прадугледжанай артыкулам 4 Закона Рэспублікі Беларусь ад 17 красавіка 1992 году. № 1596-XII «АБ пенсійным забеспячэнні».
Пенсіі за асаблівыя заслугі прызначаюцца ў адпаведнасці з Палажэннем аб пенсіях за асаблівыя заслугі, зацверджаным пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 30 сакавіка 1996 года №185.
Права на пенсію за асобыя заслугі маюць грамадзяне, якія пражываюць на тэрыторыі Рэспублікі Беларусь, атрымліваюць пенсію па ўзросце, па інваліднасці,- незалежна ад ўзросту, за выслугу гадоў у адпаведнасці з Законам Рэспублікі Беларусь «Аб пенсійным забеспячэнні» ці пенсію за выслугу гадоў у адпаведнасці з Законам Рэспублікі Беларусь «Аб дзяржаўнай службе ў Рэспубліцы Беларусь».
Пенсія за асаблівыя заслугі ўстанаўліваецца:
Пенсія за асаблівыя заслугі не ўстанаўліваецца грамадзянам, якія маюць судзімасць!!!
Пенсія за асаблівыя заслугі ўстанаўліваецца Камісіяй па ўстанаўленні пенсій за асаблівыя заслугі пры Савеце Міністраў Рэспублікі Беларусь на падставе хадайніцтва аб устанаўленні такой пенсіі.
Пенсія за асаблівыя заслугі ўстанаўліваецца ў памеры пенсіі па ўзросту, па інваліднасці, за выслугі гадоў, прызначанай прызначанай у адпаведнасці з пенсійным заканадаўствам або заканадаўствам аб дзяржаўнай службе ў Рэспубліцы Беларусь, і павышэння за асаблівыя заслугі.
Памер павышэння за асаблівыя заслугі вызначаецца Камісіяй у кожным канкрэтным выпадку з улікам заслуг грамадзяніна, якому устанаўліваецца пенсія за асаблівыя заслугі, і не можа перавышаць 250 працэнтаў мінімальнага памеру пенсіі па ўзросту.
Памер пенсіі можа быць павялічаны Камісіяй пры Савеце Міністраў Рэспублікі Беларусь у частцы павышэння памеру за асаблівыя заслугі пры з'яўленні новых (дадатковых) звестак аб асаблівых заслугах грамадзяніна, а таксама пры ўзнагароджанні ордэнам ці медалём Рэспублікі Беларусь (за выключэннем юбілейнага) пасля ўстанаўлення дадзенай пенсіі.
Калі вы дасягнулі агульнаўстаноўленага пенсійнага ўзросту і вам прызначаецца (ці ўжо прызначаная) пенсія па ўзросце (для жанчын 58 гадоў і пры агульным стажы 20 і больш гадоў, для мужчын-63 гады, і пры агульным стажы 25 і больш гадоў ), то пры працягу працы без атрымання пенсіі Вы можаце дадаткова павялічыць яе памер.
Для гэтага:
Бонусы:
Напрыклад: мужчына з 35-гадовым стажам працаваў без атрымання пенсіі 3 гады.
Пенсія павялічыцца:
за дадатковы стаж (за 36-38 гады) – на 3 % заробку, з якога вылічваецца пенсія;
за кошт прэміі (6% + 8% + 10%) – яшчэ на 24 % заробку, з якога вылічваецца пенсія.
У выніку пенсія будзе вышэй на 27 % заробку, з якога вылічаецца пенсія, або ў 1,42 разы.
Пенсія у новым павышаным памеры будзе выплачвацца адразу пасля пераразліку. Розніца паміж «новай» і «старой» пенсіяй будзе захоўвацца пры ўсіх наступных штогадовых павышэнняў (индексациях) пенсіі.
Перыяд работы без атрымання пенсіі (гадоў) |
Прэмія ў працэнтах да заробку, з якога вылічваецца пенсія (артыкула 23-1, 56) |
Рост пенсіі пры стажы 30 гадоў у жанчыны, 35 гадоў у мужчыны (у разах) |
1 |
6 |
1,1 |
2 |
14 (=6+8) |
1,2 |
3 |
24 (=14+10) |
1,4 |
4 |
36 (=24+12) |
1,6 |
5 |
50 (=36+14) |
1,8 |
6 |
64 (=50+1 |
2,8 |
Калі Вы прынялі рашэнне адмовіцца ад атрымання пенсіі па ўзросту (для наступнага павышэння яе памеру), то выплата пенсіі будзе прыпынена пачынаючы з даты, названай у Вашым заяве, але не раней, чым з дня яго падачы. Вяртанне ўжо атрыманай пенсіі не дапускаецца.
Пасля таго, як абраны перыяд працы без атрымання пенсіі завершыцца, альбо ў выпадку спынення працы неабходна звярнуцца ва ўпраўленне па працы, занятасці і сацыяльнай абароне з заявамі:
Згодна з артыкулам 81 Закона «Аб пенсійным забеспячэнні» пераразлік прызначанай пенсіі вырабляецца з першага чысла месяца, наступнага за тым, у якім пенсіянер звярнуўся за пераразлікам пенсіі ва ўстаноўленым заканадаўствам парадку.
Вы мае права змяніць прынятае рашэнне аб адмове ад атрымання пенсіі і звярнуцца з заявай аб аднаўленні выплаты пенсіі за перыяд неатрымання (калі пераразлік пенсіі паводле артыкула 23-1 Закона «Аб пенсійным забеспячэнні» яшчэ не зроблены). Фарміраваць прэмію за адкладзены выхад на пенсію можна паэтапна: заяву аб адмове ад атрымання пенсіі можна падаўжаць некалькі разоў, можна рабіць перапынкі (перыяды працы без атрымання пенсіі будуць падсумоўвацца).
Налічаныя сумы пенсіі, не запатрабаваныя пенсіянерам своечасова, выплачваюцца за мінулае час не больш чым за 3 гады перад зваротам за атрыманнем пенсіі (стацца 90 Закона «Аб пенсійным забеспячэнні»).
Калі Вы працуеце, то для Вас пенсія – гэта прыбаўка да Вашай заработнай плаце.
Калі ў гэты перыяд Вы адмовіцеся ад атрымання пенсіі, то проста вернецеся да звыклага для Вас ўзроўню даходу – да заработнай платы, як гэта было зусім нядаўна, да дасягнення Вамі агульнаўстаноўленага пенсійнага ўзросту. Аднак адмовіўшыся ад атрымання пенсіі Вы значна павялічыце яе памер. Новы памер пенсіі Вы атрымаеце па завяршэнні перыяду адмовы, адразу пасля пераразліку пенсіі. Пенсія будзе больш набліжана да звыклага для Вас даходу ў перыяд працоўнай дзейнасці.
Магчымасць павялічыць пенсію ў параўнанні з «падвойным» бягучых прыбыткам – зарплата + пенсія – можа выглядаць недастаткова прывабнай. Аднак аб'ектыўна ацаніць перавагі рашэння ў карысць адмовы ад атрымання пенсіі Вы зможаце пазней, калі пакінеце працоўную дзейнасць, і пенсія стане адзінай крыніцай сродкаў існавання.
Як правіла, бягучыя выдаткі здаюцца больш важнымі, чым фарміраванне зберажэнняў на будучыню. Фінансавая самадысцыпліна – такое якасць ёсць далёка не ва ўсіх, і верагоднасць таго, што ўся пенсія пойдзе на дэпазітны рахунак, хутчэй невысокі.
У той жа час грамадзяне, якія ўсё ж накіроўваюць пенсію на дэпазіт у банку, у далейшым не разглядаюць гэтыя сродкі як магчымы крыніца рэгулярнай (штомесячнай) прыбаўкі да пенсіі і, тым самым, прадвызначаюць свой выбар у бок зніжэння звыклага ўзроўню даходу і якасці жыцця на пенсіі.
Памер пенсіі па ўзросту залежыць ад стажу работы і заработнай платы да назначэння пенсіі, права на працоўную пенсію па ўзросту і за выслугу гадоў - ад наяўнасці страхавога стажу ўстаноўленай працягласці.
Заработная плата "ў канверце" пазбаўляе работніка пэўных ступеняў яго сацыяльнай абароны і, у першую чаргу, гэта тычыцца пенсіі, бо пенсія налічваецца чалавеку зыходзячы з той афіцыйнай заработнай платы, якую атрымлівае работнік у працэсе сваёй працоўнай дзейнасці, а менавіта з той часткі заработнай платы, якая афіцыйна занесена ў плацежную ведамасць. Тыя перыяды, калі працадаўцы не рабілі за работніка адлічэння абавязковых страхавых узносаў у бюджэт фонду, не будуць залічваць у стаж для назначэння пенсіі.
У Рэспубліцы Беларусь да 2025 года ажыццяўляецца паэтапнае павелічэнне да 20 гадоў патрабаванага пры назначэнні працоўнай пенсіі па ўзросту і за выслугу гадоў стажу работы з выплатай абавязковых страхавых узносаў у бюджэт фонду - страхавога стажу. Толькі выплачваючы абавязковыя страхавыя ўзносы ў бюджэт фонду з афіцыйных сум заработнай платы, работнік можа разлічваць на атрыманне пенсіі і сацыяльную абарону.
Артыкулам 243-3 Крымінальнага кодэкса Рэспублікі Беларусь прадугледжана крымінальная адказнасць наймальніка за наўмыснае неналічэнне і нявыплату абавязковых страхавых узносаў, узносаў на прафесійнае пенсіённае страхаванне ў бюджэт фонду.
Не згаджайцеся на заробак «у канверце», адстойвайце свае правы на сацыяльную абарону!